הדרום הפרוע – (לא) נעים להכיר \\ ישראל לוונטהל

ישראל זאב לוונטהל 3 Comment on הדרום הפרוע – (לא) נעים להכיר \\ ישראל לוונטהל

 תל אביב הדרומית – זגוגיות מנופצות וירי חי של שוטרים – כך הפכה דרום תל אביב למעוז אפריקאי שישראלים לא חשים בנוח להסתובב שם אפילו בשעות היום. ישראל לוונטהל ירד לשטח הנפיץ וחזר עם תיעוד מטריד

מסתננים בדרום תל אביב
20:34
29.04.24
איתי גדסי No Comments on השר גנץ נפצע ברגלו ועבר ניתוח בבית החולים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

עם צאת השבת החלו להגיע דיווחים ושמועות על הפרת הסדר האלימה שלא לומר התפרעות משולחת רסן בדרום תל אביב במהלך השבת.

תומכי המשטר באריתראה ומתנגדיו התעמתו אלו עם אלו תוך שימוש באלימות חריגה. המשטרה שהגיע לאירוע בכח אדם חסר, הופתעה מעוצמת האלימות וספגה עשרות שוטרים פצועים, נוסף על כך נפצעו גם למעלה ממאה מתפרעים אריתראים.

יצאנו לשטח למעמקי 'דרום תל אביב' להבין מקרוב על מה יצא הקצף, והאם האזור כולו עדיין מבעבע מתחת לפני השטח.

ביקשנו מהנהג שיביא אותנו לדרום העיר לתוך זירת האירועים אמש. הוא אמר שכדאי שנגיע לתחנה המרכזית. יצאנו לדרך כשברקע מתנגן לו 'קול חי מיוזיק', ירון בר היה אז בשידור, מדבר לליבו של נהג שנראה רחוק מתורה ומצוות.

הגענו לתחנה המרכזית, ההרגשה המיידית היא שעברנו מדינה. המקום לא נראה חלק ממדינת ישראל. השפה, הפרצופים של המוכרים והסחורה הנמכרת כמעט כולם שייכים למקומות אחרים בגלובוס. בתקשורת מדברים על האריתראים של דרום תל אביב, אולם האמת היא שהזרים באזור הם מהודו, הפיליפינים, אתיופיה וסודן. חלקם מחזיקים בבעלותם חנויות, ורובם עובדים בעבודות שהישראלי המצוי לא ממהר לעסוק בהם כמו סיעוד, בניין והסעדה.

התחנה המרכזית בדרום תל אביב. נראית מוזנחת עם גדרות תיל מעל דוכנים, ודגלים של מדינות אפריקניות.

פרטי

ביציאה לרחוב לוינסקי נתקלנו בכח מג"ב שעיכב כמה מסתננים לבדיקה, והמשיך בפטרולים סביב האזור כל זמן שהותנו שם, אולם דומה שהאריתראים די נעלמו היום מהרחוב, רוב החנויות שלהם סגורות ורק הסודנים מתקהלים בפינות הרחוב ובקיוסקים.

כשפנינו לראיין את הסוחרים ותושבי המקום, כולם סירבו להצטלם, גם ככה פגעו לנו בתדמית, הם מסבירים, ומביעים חשש שאנשים ידירו את רגליהם מהאזור ועסקיהם יפגעו.

פגשנו יהודי בעלים של חנות תכשיטים לא הרחק מזירת ההתגוששות, הוא סיפר לנו שהחנות שלו הייתה סגורה בשבת ולכן לא ניזק מהמתפרעים. הוא עצמו מעסיק אריתראים, ולדעתו בדרך כלל הם אנשים טובים ומקסימים. רק אתמול היה אירוע חריג שבאו למקום אריתראים מכל רחבי הארץ באוטובוסים מאורגנים והתפרעו.

שאלנו אותו האם לילדיו הוא מאפשר ללכת בחופשיות ברחובות דרום העיר, ועל אף שניסה לומר לנו שתמיד הכל בסדר, כאן הוא שם קו אדום, הילדים שלו לא הולכים לבד ברחובות הללו, גם לא בשעות היום.

מסתננים בדרום תל אביב
,

פרטי

לדבריו שמע מהעובד האריתראי שלו כבר בשבוע שעבר שהולך להיות בלאגן. הוא וחבריו שהצביעו לבן גביר מאוכזבים מטיפול המשטרה באירוע, לדבריהם המשטרה הייתה מודעת מראש לחומרת הדברים, ולא הייתה צריכה לאפשר את קיום האירוע של תומכי המשטר, ובכך היו נמנעים המראות הקשים שראינו אמש.

הרחובות טרם נוקו לגמרי, ועדיין ניכרים רישומי ליל אמש, הריצפה זרועה באבנים, שברי זכוכיות, שאריות רימוני ההלם של המשטרה וגם זוג נעליים שננטשו באמצע הבהלה.

כמו רוב בעלי העסקים עמם שוחחנו, גם בעל החנות ההודית (אינו יהודי. שאף העביר לנו תמונות שצילם אמש) בפינת הרחוב בו התנהלו העימותים סגר והגיף את סורגי החנות ובכך מנע נזק בחנותו. בשיחתו אתנו הביע חשש מפגיעה בעסקים.

נדמה שברוח ימי הרחמים והסליחות מבקשים תושבי המקום המסתננים מחילה, ובעיקר אי הכללה. שכן לא כולם אריתראים, וגם בקרב האריתראים מצאנו בעלי עסקים שהתנערו מההתנהגות הנבזית של חבריהם. כששאלנו מוכרת אריתראית באיזה צד היא, השיבה שאינה מצדדת לא בתומכי המשטר ולא במתנגדיו, היא מעוניינת לחיות את חייה בשלווה. כולם מבינים כאן שיותר מכל האריתראים פגעו בעיקר בעצמם.

ועתה לשורשם של הדברים, חשוב להבחין ולהבדיל בין הצורך הקיים במדינה בעובדים זרים שיאיישו משרות ותפקידים שאין מי שיעשה במקומם, לבין העובדה שחלקם משתקע ומתאזרח כאן הוא וצאצאיו.

[תמונות בלעדיות מזירת ההתפרעויות בדרום תל אביב. צולמו אמש על יד גוי בעלים של חנות בצומת שבה היה עיקר המהומות. הוא הסתגר בחנות עד יעבור זעם. ויצא לצלם כשהעסק הגיע לשליטה]

אין כמעט ויכוח שצריך כאן עובדים זרים. אין גם טענה שהאריתראים טובים פחות משאר העובדים הזרים. ושעל המדינה לספק להם תנאי מחיה נאותים בזמן שהותם כאן. אולם הטענה ששמענו מהיהודים שחיים באזור שחובה עלינו כמדינה יהודית שרוצה להישאר כזו, לוודא באופן ברור שהם לא נשארים כאן ומשנים את המאזן הדמוגרפי במדינה.

זו לכאורה הסיבה שארגוני השמאל הקיצוני ובראשם בג"ץ תומכים בהשארתם כאן. הם מפחדים שאם המדינה תשאר עם רוב יהודי, יהיה כאן גם רוב של שומרי תורה ומצוות.

אותו סיפור כבר היה כאן עם חלק מהעולים מברית המועצות, שבתוכם עלו לארץ מאות אלפי גויים שונאי ישראל. אלמלא הם הייתה כאן ממשלת ימין עם רוב מוחץ כבר לפני שנים רבות.

ומילה לסיום לעיריית תל אביב, פגשנו את אנשי השיטור העירוני שלכם, באמת אנשים טובים וראויים שעושים את עבודתם באמונה. הם הפגינו נוכחות של אנשי חוק וזה חשוב ביום כזה. אבל מה קורה בשאר הימים ובשאר הרחובות, מדוע מוזנח ומלוכלך?! למה התחנה המרכזית נראית כמו מרתף אפלולי, וברחובות מסתובבים חסרי בית ומקבצים נדבות (אתם יודעים עבור מה בדיוק). נדמה, וזה גם מה ששמענו מהתושבים שהעירייה קצת שכחה מדרום העיר. נראה שהגיעה העת לשנות זאת!

השתלטות המסתננים על המרחב הציבורי בדרום ת"א. צילום: פרטי

תגובת עיריית תל אביב – יפו: "העירייה ערה למציאות המורכבת והמאתגרת בשכונת נווה שאנן. העירייה פעלה ותמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה כפי שעשתה עד כה, על מנת להעלות את רמת הביטחון האישי ולשפר את איכות החיים באזור.

יודגש כי האכיפה היא בסמכות משטרת ישראל. יחד עם זאת, העירייה פועלת בשיתוף פעולה עם המשטרה במאבק בפשיעה בשכונה, ובמסגרת זו העירייה והמשטרה פועלות לאיטום וגידור מבנים נטושים המשמשים כר לפעילויות פוגעניות. כמו כן, היחידה לדרי-רחוב של העירייה פועלת לאיתור דרי-רחוב ומתן סיוע מקיף עבורם ואף מבצעת סיורי שטח. ללא קשר להחלטת בית המשפט, העירייה פעלה וממשיכה לפעול בהתאם לכלים אשר עומדים לרשותה ובהתאם לסמכויות המוקנות לה על פי דין, לטובת שיפור המצב בשכונת נווה שאנן.

בכל הנוגע לאירועי אתמול- נציגי העירייה ממנהל קהילה סיירו הבוקר במתחם חרוצים ובשכונת נוה שאנן ונפגשו עם בעלי העסקים והתושבים במקום. בסיור עלה שרוב בעלי העסקים פנו לחברות הביטוח שלהם לטיפול בנזקים שנגרמו באירוע ואינם זקוקים לסיוע או ליווי עירוני יחד עם זאת, נציגי העירייה החליפו טלפונים עם בעלי העסקים והתושבים למתן מענה אישי ככל שיידרש. בנוסף, סיירת סל"ע והפיקוח עירוני יסיירו במקום גם בימים הקרובים על מנת להיות לסיוע לתושבים ככל שיידרש ובהתאם לאפשרויות העומדות בפנינו".

פנינו לקבל גם את תגובת המשטרה. לכשתגיע, נפרסמה כאן בעז"ה.



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 3

    "ולדעתו בדרך כלל הם אנשים טובים ומקסימים. רק אתמול היה אירוע חריג שבאו למקום אריתראים מכל רחבי הארץ באוטובוסים מאורגנים והתפרעו." איזה מצחיק לקרוא את זה, כל פעם אותם סיפורים. גם על ערבים שמתפרעים שמעתי את אותם הסיפורים.
    אנשים פתיים, מתבלבלים בלי לחשוב.
    גם ברור שכשתתפוס אחר כך סתם בנאדם הוא יגיד לך שהוא רק רוצה שלום ושלא יגרשו אותו. אבל התרבות שלהם וצורת ההתנהגות שלהם זה לא מה שהם אומרים מול מצלמות כשהם מבינים שהם צריכים להגן על עצמם שלא יעיפו אותם כמו שצריך לעשות.

  2. 2

    כיתה טיפולית המדינה שלנו פשוט בדיחה לא מצחיקה ואפילו בה לבכות משום מה